L. Meitner borde ha ett nobelpris

Så var ännu en hård dag i skolan avklarad... Hade lektion 0800-0915 och sedan 1200-1240, mycket lektioner nu för tiden:D
Jag började fundra över en sak i dag, på en av mina jobbiga lektioner, skulle man kunna läsa hela gymnasiet på ett år? Alltså om man har 1/3 av alla lektioner i 1:an skulle jag fortfarande ha tid över om jag hade 2:ans och 3:ans lektioner...
Men i alla fall, idag på håltimmen slog jag på tv:n, när jag bläddrat igenom de vanliga kanalerna jag brukar titta på, och inte hittar något annat än Ringoling, sånt här gidda ordet program, så kommer jag till Viasat History, en kanal jag aldrig intresserat mig för förr, men idag stod det något mycket mycket intressant på tablån, det stod Einsteins ekvation. Ordet Einstein får mig att hoppa av glädje, lägger man sedan ihop det med ekvation, så flyger jag av glädje. Detta program handlade alltså om E=mc², och hur den byggdes upp, och hur sedan Einstein avslutade det hela, sedan var det i och för sig lite också om hur de började bygga kärnvapen, med Lisa Meitner och Otto Hahn... Otto Hahn var en mycket ond man, som snodde nobelpriset av Meitner!
Okej, nu fattar även jag att jag är den enda som intresserar mig för detta, men det är oerhört intressant! Riktig kvalitetstv!
Nu ska jag ta mig en sväng runt på stan innan det är dags att träna basket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0